ظرفیت تربیت پرستاری را افزایش دهید
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

 

دو روز پیش باقر لاریجانی در هفدهمین جشنواره شهید مطهری همه معاونان آموزشی را دور هم جمع کرد تا شنونده انتقادها یا ابهام‌های نمایندگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باشد. ظرفیت جذب دانشجو در این جلسه که در کتابخانه دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شده‌ بود یکی از سوال‌های مهم معاونان دانشجویی بود.

 

 معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هرسال 10 تا 20 درصد به آمار جذب دانشجو اضافه می‌شود، به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: ما با سنجش درگیر می‌شویم اما ظرفیت‌ها را افزایش نمی‌دهیم. امسال دانشگاه‌ها که حق ندارند بیش از ظرفیت دانشجو بگیرند. سال گذشته ما در برخی رشته‌ها ظرفیت را کم کردیم، چراکه می‌خواستیم استعدادهای درخشان را به دانشگاه جذب کنیم.

 

وی ادامه داد: اینقدر اختیار به سازمان سنجش ندهید. به‌جای آن مناطق آمایشی را مختار کنید تا با همفکری هم نیازهایشان را اعلام کنند. هر چقدر بیشتر به سنجش اختیار دهید کنترل در دستان آنها خواهد افتاد.

 

غفاری، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز هم در ادامه گفت: این یک داستان تکراری است. مبنای سنجش برای افزایش ظرفیت همیشه با اقامه دلیل نبوده‌است. برای مثال سال گذشته به ما 97 دانشجو رشته داروسازی دادند اما ما اصلا کلاس 97 نفره نداریم.

 

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: ما بر تثبیت ظرفیت‌های سال گذشته تلاش می‌کنیم و 20 تا 30 درصد از آن ظرفیتی که سنجش می‌گوید کم می‌کنیم. یادتان نرفته که مجلس سال گذشته چند بار دخالت کرد و نگذاشت ما ظرفیت رشته پزشکی را کم کنیم. ما نمی‌توانیم ظرفیت را کم‌تر کنیم فقط ممکن است جابه‌جایی در ظرفیت‌ها انجام شود.

 

ظرفیت تربیت پرستاری را افزایش دهید

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین بر لزوم توجه به تربیت پرستاری تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه می‌خواهیم آموزش پرستاری در بیمارستان‌ها را گسترش دهیم ظرفیت این رشته را بالاتر می‌بریم.

 

اعتباربخشی بخش، دیگر حرف‌های لاریجانی در روز جمعه، دهم اردیبهشت بود. او گفت:  معاونان آموزشی مسئول اعتباربخشی بیمارستان‌ها هستند. نظر وزیر این است که سازمان مستقلی این کار را بکند و معاونان آموزشی اطلاعات را به آن‌ها بدهد. من مکاتبه جدیدی با وزیر داشته‌ام که بر اساس آن ما بر اساس ارزیابی شما تاییدیه موقت می‌دهیم. تمام جامعه‌ای که کمک می‌کردند درگیر شوند تا سنجه آموزشی و آنالیز آن از سوی پرسنل تائید شود حالا اگر سازمانی از بیرون هم می‌خواهد کاری انجام دهد دیگر مهم نیست. شما بیمارستان‌ها را از تکاپوی آموزشی نیندازید.

 

وی همچنین در پاسخ به یکی از سوال‌ها درباره جذب نیروی جدید در دانشگاه توضیح داد: مشکل شما در گرفتن نیرو مجوز نیست. مسائل پرداختی است. اگر مشکلات پرداختی حل شود شما ممانعتی در این زمینه وجود نخواهید داشت.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نیز بیان کرد: این استان برای یک‌ میلیون و 800 هزار نفر تنها یک نفر متخصص گوارش دارد.

 

لاریجانی به او جواب داد: استانی مانند سیستان و بلوچستان جراح اطفال نداشت و بعد از اطلاع‌رسانی به ما پوشش صد درصدی از تیم اطفال در این استان به عمل آمد.

 

وی همچنین با اشاره به بورسیه در مناطق آمایشی اظهار کرد:

‌جذب دانشجو مراحل متفاوتی دارد. برای مثال کسی که فلوشیپ است و می‌خواهد در بیمارستان‌های ایران دوره بگذراند می‌توانید پذیرش 6 ماهه محدود بدهید ما جذب دانشجوی خارجی‌مان درست‌ بشو نیست.

 

لاریجانی با اشاره به مثالی ادامه داد: ما به ارمنستان نگاه کردیم و دیدیم نسبت به بدترین دانشگاه ما هم بدتر است. برای همین گفتیم کسی که می‌خواهد از ایروان به ایران بیاید سه ‌راه پیش رو دارد؛ یا قبل از ایران وارد دانشگاه‌های دیگر بشود، یا امتحان‌هایی بدهد که ما آن را قبول داریم و یا اینکه امتحان عمومی بدهد.

 

وی در آخر افزود: کار بین‌المللی کردن یک فرمایش کلی است اما تدبیر درباره آن را ما بر عهده شما گذاشته‌ایم. ما نگفتیم که دانشگاه بیرجند و تهران یک کار انجام دهد. شما با کارشناسانتان مشورت کنید که چه‌کاری می‌توان در این راستا انجام داد. در دوره‌های قبل، از نداشتن سناریو رنج می‌بردیم حالا اما می‌خواهیم در مرجعیت علمی در دنیا یک حرف مهم بزنیم. او در پایان نیز بر لزوم جدی گرفتن رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و گرفتن تعهد خدمت از دانشجویان بومی تاکید کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی